Capgemini: Wealth Management branchen er digitalt umoden

Skrevet af Ingun Stray Schmidt

Den globale Wealth Management branche er nødt til at udvikle bedre digitale værktøjer for at forbedre produktiviteten og kundeoplevelsen. Det fremhæves i Capgeminis World Wealth Report for 2023. Wealth fremhæves som branchens førende inden for digitale løsninger.

Antallet af meget velhavende privatpersoner (HNWI’er) faldt sidste år for første gang i ti år. Samtidig oplevede HNWI’erne samlet set det største fald i deres formue i ti år. Usikkerheden i makroøkonomien påvirker Wealth Management-branchen, som historisk set har været en traditionel branche med meget manuelt arbejde. Organisationer er nødt til at blive mere digitale for at kunne operere mere effektivt og give en bedre kundeoplevelse. Dette fremhæves i Capgeminis World Wealth Report for 2023. Rapporten udgives hvert år og sætter tonen for dem, der ønsker at følge trends og udviklinger i branchen på globalt plan.

– Rapporten er den mest indflydelsesrige i branchen og bliver læst af mange,” siger Anders Zachrisson, strategidirektør hos Formue.

Lavt rangeret på digital modenhed

Rapporten påpeger, at HNWI-rådgivere i gennemsnit kun er tilgængelige for kunderne en tredjedel af den tid, de arbejder. Årsagen er utilstrækkelige digitale løsninger, der fører til en masse manuelt arbejde.

“Dårligt digitalt interface mellem kunde og rådgiver begrænser rådgivernes evne til at give kunderne finansiel rådgivning og ekspertise på det rigtige tidspunkt,” står der i rapporten. Kun en ud af tre brancheledere vurderede deres egen virksomheds digitale modenhed som høj. Capgemini fortsætter med at sige, at “Wealth Management-virksomheder skal være mere opmærksomme på at opbygge kunderelationer gennem integrerede grænseflader og skræddersyede teknologiløsninger”.

-Wealth management-virksomheder står ved en afgørende skillevej. Makrobilledet tvinger dem til at ændre tankegang og forretningsmodeller for at opnå en bæredygtig vækst i indtægterne. Virksomhedernes smidighed og tilpasningsevne vil være afgørende for formuende personer fremover, da de nu er fokuseret på at bevare deres formue. Branchen er nødt til at styrke værditilbuddet, klæde lederne bedre på og udnytte nye vækstmuligheder for at forblive relevant,” siger Nilesh Vaidya, global chef for bank- og kapitalmarkeder hos Capgemini, i en kommentar.

– Succesen vil afhænge af, om de kan løse problemerne med digital umodenhed.

Formue fremhæves

I de senere år har Formue investeret betydeligt i digitale løsninger for at skabe en hybrid kundeoplevelse. For andet år i træk anerkendes Formue i rapporten som førende på dette område. Gapgemini skriver, at Formue har redefineret kundeoplevelsen, så den bliver mere innovativ og meningsfuld for kunderne. Der står også, at Formues vision om “et rigere liv” lægger vægt på individet og familien – ikke markedet. For at muliggøre en mere strategisk dialog med kunderne har Formue hjulpet rådgiverne med at bevæge sig fra administration og rutineopgaver til en hybrid kundeoplevelse, der tager højde for alle aspekter af formuen og dens potentiale.

-Vi startede vores digitale rejse for otte eller ni år siden, og vi høster resultaterne nu. Vi har digitale løsninger, der vinder priser og tiltrækker opmærksomhed. De virksomheder, der fremhæves i Capgemini-rapporten, er dem, der former markedet,” siger Zachrisson.

En mindre virksomhed kan påvirke

I 2021-rapporten var det vores hybridplatform, der blev fremhævet, mens det i sidste års rapport var vores ”sales funnel”, som Capgemini fandt interessant. I år fremhæver konsulentfirmaet, hvordan disse to initiativer har gjort det muligt for Formue at skille sig ud som en Financial Life Management-virksomhed.

– At være med blandt dem, der former branchen, er et bevis på, at vi ikke kun kan gennemføre vores strategi, men også at en lille virksomhed som vores kan påvirke en stor branche,” siger Zachrisson.

Største fald i Nordamerika

Det største fald i værdien af formuerne blandt HNWI var i Nordamerika hvor værdien af formuerne for dette segment gennemsnitligt faldt med 7,4%. I Europa faldt værdien 3,2 % og i Asien-Stillehavsregionen med 2,7%. HNWI i Afrika, Latin-Amerika og Mellemøsten havde samlet set vækst i formuernes størrelse i 2022, hovedsageligt på grund af stærke resultater inden for olie- og gassektoren. 

Ingun Stray Schmidt Head of PR and content i Formue

Ingun er ansvarlig for indhold og PR hos Formue. Hun har det redaktionelle ansvar for alt skriftligt materiale, der offentliggøres på Formues blog Indsigt, samt for rapporter, der produceres af Formues marketingafdeling. Hun er gruppens pressekontaktperson.

Kontakt os