
At skabe stor værdi er et mål for mange. Penge er ikke alt – men de kan øge din valgfrihed og bidrage til et rigere liv her og nu. Hvordan realiserer man potentialet i en formue?
Det første møde med den finansielle sektor kan få den mest selvsikre og succesrige iværksætter til at tvivle på sig selv. Der skal navigeres i en skov af investeringsmuligheder, og der skal læres et kompliceret sprog. Mange ender med at jagte afkast for at øge deres rigdom i stedet for at bruge tid på det, der er vigtigt her og nu.
Hvad er Financial Life Management?
Formue er et ord, der afspejler værdier og potentiale. Det kan give mulighed for at udrette mere end at generere et afkast. Det kan skabe et rigere liv for dig og dem omkring dig. Det kan give tryghed og gøre dig i stand til at leve det liv, du ønsker. Det kan skabe plads til nye ideer og bringe familien tættere sammen. Formues vision, “Et rigere liv”, afspejler dette perspektiv. Vores rådgivning skal bidrage til mere end gode afkast – de skal bidrage til ro og trivsel i kundernes liv. Vi kalder det Financial Life Management.
Hvad laver en Financial Life Manager?
At håndtere en formue er ofte krævende. Det handler om mere end penge i banken. Det handler om følelser, tilknytning til aktiver, arv og generationsskifte, skat, pension og meget mere. Mange mister overblikket.
– Som Financial Life Manager bliver man en slags proaktiv rådgiver for hele kundens finansielle liv, siger Monicha Grønvold, der bistår Formues kunder i Oslo.
– Når jeg møder kunder for første gang og spørger, hvad der er vigtigt i deres liv, svarer de aldrig det højest mulige afkast eller nævner fonde, de vil investere i. De taler om familien, om det livsværk, de har skabt, eller om den rejse, de altid har drømt om at foretage. Kapitalforvaltning er selvfølgelig utrolig vigtigt, men man skal bruge tid på at lære kunden at kende. Det handler om at forstå den økonomiske situation og lave en god plan fremadrettet, siger hun.

Bliv projektleder: Som Financial Life Manager bliver man en slags proaktiv projektleder for hele kundens finansielle liv, siger Monicha Grønvold, der bistår Formues kunder.
Skal gøre en forskel for kunderne
Olof Nithenius, Financial Life Manager i Formue Sverige, er klar over, hvad han vil opnå i sin rolle:
– Jeg ønsker at være i familiens tanker, når de har store eller små spørgsmål om noget, der kan påvirke familien økonomisk, juridisk og skattemæssigt. Jeg vil være den første eksterne person, den betroede modpart, de henvender sig til.
– Kapitalforvaltere ser på procenter, udvikling og grafer, mens rådgiveren, der ser ud over afkastet, gør en langt større forskel for kunden. Som Financial Life Manager søger man at forstå alle typer risici og muligheder i en velhavende familie. Fra økonomi til jura, skat, sikkerhed og relationer og bistå med håndteringen af disse. Man ønsker også indsigt i, hvad der er vigtigt for kunderne, hvilke mål de vil nå, samt hjælpe dem med at nå disse mål. Hvilke muligheder giver en formue? Hvad vil de opnå i bløde og hårde værdier?

Man ønsker også indsigt i, hvad der er vigtigt for kunderne, hvilke mål de vil nå, samt hjælpe dem med at nå disse mål. Hvilke muligheder giver en formue? Hvad vil de opnå i bløde og hårde værdier?
Et spørgsmål om tillid
Tillid er nøglen til at få succes som et Financial Life Management-selskab. At kunden kan, tør og vil åbne op. Samtidig skal rådgiveren forvalte tilliden godt og turde udfordre kunden på den rigtige måde. Så får man samtaler, der kan skabe varige forandringer i kundens liv.
– Det handler om at lytte mere, end man taler, og ikke forudsætte ting, ikke komme med færdige løsninger og ikke lægge ordene i munden på nogen, siger Nithenius.
– Kunden skal vide, at deres betroede Financial Life Manager har kontrol over hele deres økonomiske liv, er tilgængelig, har den rigtige ekspertise og altid sætter kundens interesser først. På denne måde undgår man mange unødvendige bekymringer og kan sove godt om natten. Denne type rådgivning skaber tilfredse kunder. Jeg møder mange mennesker, der har brug for en Financial Life Manager i deres liv, og det er rådgivning, som få aktører i Norden tilbyder.