Fem bæredygtige initiativer der styrker din virksomheds konkurrenceevne

Skrevet af Fridtjof Wergeland

Stigende krav fra myndighederne om bæredygtig praksis og rapportering stiller virksomhedsejere over for en dobbelt udfordring: at bidrage til et mere bæredygtigt samfund og samtidig bevare og helst styrke deres konkurrenceevne. Her undersøger vi fem bæredygtighedsinitiativer, der kan forbedre virksomhedernes konkurrenceevne.

Erhvervslivet spiller en central rolle i at skabe et mere bæredygtigt samfund, både når det gælder klimaforandringer og sociale forhold. Virksomhedernes evne til at træffe hurtige, vidtrækkende beslutninger og den indflydelse, de har på millioner af interessenter som medarbejdere, leverandører og kunder, giver dem et ansvar, men også en mulighed, for at bidrage til en mere bæredygtig fremtid.

Men begrebet bæredygtighed er meget bredt, og hvis du ikke er klar over, hvilke områder din organisation kan og bør påvirke, kan det føles som at famle i blinde. Med de rette tiltag kan virksomheder bidrage til en bæredygtig omstilling, samtidig med at de reducerer omkostningerne og øger konkurrenceevnen.

Formue har for nylig vundet Euromoney-prisen “Nordics and Baltics’ Best for Sustainability”. Læs mere om det her.

1. Kortlæg interessenternes forventninger til bæredygtighed

Ud over myndighederne har virksomheder ofte flere interessenter, der stiller krav til bæredygtighed. Det kan være alt fra kunder og leverandører, banker og investorer, medarbejdere, ejere, interesseorganisationer og lokalsamfund. Banker stiller ofte krav om klimarapportering til erhvervskunder, mens de ofte belønner grønne virksomheder med billigere lån. Når større virksomheder vælger leverandører, inkluderer de bæredygtighedskriterier og overvejer områder som klima, miljø og sociale spørgsmål.

Så hvilke forventninger stilles der til din virksomhed? Er der nogen krav fra interessenter, som direkte vil påvirke jeres indtægter og omkostninger? Hvilke interessenter kan påvirke virksomhedens omdømme og brand? Svarene bør danne grundlag for, hvad der skal prioriteres.

Læs også: Formues klimamål godkendt af SBTi

2. Forankr bæredygtighed i bestyrelsen og ledelsen

Som en uafhængig instans er bestyrelsen i en unik position til at vurdere virksomhedens praksis med et kritisk øje. Ved at overvåge og udfordre ledelsens tilgang til bæredygtighed kan bestyrelsen hjælpe virksomheden med ikke bare at overholde gældende krav, men også være på forkant med udviklingen ved at være proaktiv i forhold til bæredygtighedsrisici og -muligheder. Det er vigtigt for at opbygge tillid blandt investorer, kunder og andre interessenter og for at sikre virksomhedens langsigtede konkurrenceevne.

På samme måde er det afgørende, at ledelsen tager et klart ansvar for effektivt at indarbejde bæredygtige forandringer i virksomhedens daglige drift. Ledelsen spiller en central rolle i at sikre, at bæredygtighedsmålene omsættes til konkrete handlinger. Det kan indebære udvikling af bæredygtige forretningsmodeller, produkter og tjenester, der positionerer virksomheden godt til specifikke fremtidige udfordringer som klimaforandringer, ressourceknaphed og stadigt skiftende regler og bæredygtighedskrav.

3. Omkostningsbesparende klimatiltag

Flere private og offentlige organisationer sætter ambitiøse klimamål for at reducere udledningen, hvilket også kan påvirke virksomheder længere nede i værdikæden. Det kan være krævende at reducere udledningen, men for mange virksomheder kan det faktisk være med til at reducere omkostningerne. At starte med energieffektivitet er ofte den mest omkostningseffektive foranstaltning, og det kan være så simpelt som at opgradere til LED-belysning, installere programmerbare termostater og forbedre isoleringen i bygninger. En anden praktisk foranstaltning er at forlænge levetiden for møbler og IT-udstyr, som har en overraskende høj udskiftningsrate i Norden. Det er også muligt at købe genbrugt IT-udstyr, som i mange tilfælde er meget konkurrencedygtigt og af høj kvalitet.

4. Del succeshistorier

Deling af succeshistorier kan fremhæve virksomhedens bidrag til en mere bæredygtig fremtid. Samtidig er det en strategisk handling, der kan tiltrække positiv opmærksomhed fra både nuværende og potentielle kunder. Det kan gøres ved at fremhæve konkrete eksempler på, hvordan virksomheden har implementeret effektive bæredygtighedstiltag, hvad enten det er gennem innovative produkter, procesforbedringer eller sociale initiativer. Ved at inkludere kundehistorier eller casestudier, der beviser den faktiske effekt af initiativerne, kan du demonstrere værdien af din indsats på en måde, der er målbar og relaterbar.

5. Gør information om bæredygtighed tilgængelig

At have al information om initiativer, rapporter og anden bæredygtighedsrelateret information samlet og let tilgængelig er nøglen til effektiv kommunikation med interessenter. Uanset om det er en del af virksomhedens hjemmeside eller et internt system, sikrer det, at bæredygtighedsindsatsen er gennemsigtig og synlig. Samtidig forenkler det rapporteringsprocessen i forbindelse med lovkrav og styrker din virksomheds troværdighed og omdømme ved at demonstrere en åben og ansvarlig tilgang til bæredygtighed.

Er du i tvivl om, hvilke lovkrav din virksomhed eller organisation er underlagt, hvordan du kommer i gang med bæredygtighedsinitiativer, eller ønsker du at få et overblik over behov og muligheder? Vores eksperter kan guide dig mod nuludledning, kontakt os for at se, om vi kan hjælpe dig.

Er vi den rette partner for dig?

Ved at klikke dig igennem spørgsmålene nedenfor får du et bedre indblik i hvordan vi kan hjælpe dig. En af vores medarbejdere vil kontakte dig for en uforpligtende samtale når formularen er indsendt.


Spørgsmål 1 ud af 8

Spørgsmål 2 ud af 8.

Spørgsmål 3 ud af 8. Flere valg er mulige

Spørgsmål 3 ud af 8. Flere valg er mulige

Spørgsmål 4 ud af 8. Flere valg er mulige

Spørgsmål 5 ud af 8.

Spørgsmål 6 ud af 8. Flere valg er mulige

Spørgsmål 7 ud af 8.

Tak for dine svar! Med henblik på en uforpligtende samtale, vil en af vores medarbejdere kontakte dig inden længe.





Hvis du ikke længere ønsker at modtage vores mails, kan du til enhver tid afmelde dig i bunden af en mail/SMS, eller ved at kontakte Formue kommunikasjon@formue.no. Du kan også afmelde via vores Privacy Policy. Læs mere om hvordan vi passer på dine personoplysninger i vores Privacy Policy her


Fridtjof Wergeland Sustainable Advisor

Fridtjof Wergeland er bæredygtighedsrådgiver hos Formue. Han hjælper kunder, der ejer virksomheder, med opstart og udvikling af bæredygtighedsarbejdet.

Kontakt os